Tips & Tricks voor klantenkaarten
Tip & Tricks
voor introductie en uitgifte van een klantenkaart
Tip 1
Plastic cards en klantvoordelen
Denk eerst na welke voordelen u uw klanten kunt bieden, want een basisvoorwaarde voor succes van een klantenkaart, is dat de klant er voordeel aan beleeft. Waarom zou hij/zij de kaart anders moeten gebruiken?
Tip 2
Plastic cards, de basisregels
Erken de klant. De erkenning uit zich door extra service te verlenen (bijvoorbeeld toesturen informatie)
Waardeer de klant voor klantentrouw en loyaliteit in de vorm van bijvoorbeeld extra kortingen, cadeau´s of uitnodiging voor een extra activiteit.
De klant moet dit ook zelf waardevol vinden.
Alleen dan wordt hij gestimuleerd om de klantrelatie in stand te houden.
Tip 3
Plastic cards, wat bepaalt het succes?
De voorbereiding !!
Een eigen klantenkaart (privat label card) dient er voor om gegevens over de klant te verzamelen en te registreren. Op basis hiervan kan je direct communiceren met uw klant via mail, social media of persoonlijke direct mail. Lees de wet op de privacy er nog eens op na. Goede beveiliging van de persoonsgegevens is essentieël !!
Wat doe je met deze gegevens?
Een analyse uitvoeren om het type klant te bepalen
Door de geregistreerde gegevens te analyseren, kan je meer te weten komen over de klant, waar hij woont, hoe oud hij is, welke producten hij koopt, waar en wanneer enz.
Hoe ga je de kaart uitgeven?
Bij aankoop afgeven, op aanvraag..., hoe ziet de verpakking eruit? Losse afgifte, per brief, kadoverpakking?
Hoe verzamel je de persoonsgegevens?
Stel de voorwaarden op.
klantenkaart voordeelfolder. Omschrijf de voordelen voor de klant, anders weet de klant niet wat hij met de klantenkaart moet en wat z'n voordelen zijn.
Direct herkenbaar als bestaande klant
Instrueer je personeel vooraf
Doordat de klant bij zijn aankopen of voor bepaalde faciliteiten zijn kaart gebruikt, wordt het voor het verkooppersoneel meteen duidelijk dat men te maken heeft met een bestaande klant.
VOORBEELD
Sinds 2000